Je to problém především zimních měsíců, ale potkat nás to může kdykoliv. Auto nenastartuje a na dobíjení baterie není čas. V takovém případě nás může zachránit druhé auto o přibližně stejném výkonu s nabitou baterií a především kvalitní startovací kabely. Jak se ale v jejich výběru zorientovat a co vlastně v tomto případě znamená kvalitní?
Průřez vodiče
Údaj o průřezu vodiče startovacích kabelů je první informace, která vás zajímá. Jejich rozmezí pro osobní automobily je 16-35 mm². Pro menší automobily s benzinovými motory do obsahu cca 2,5 l se doporučuje průřez 16 mm². Silnější a především dieselové motory potřebují průřez minimálně 25 mm².
Nerozhodujte se přitom na základě tloušťky kabelu. Někteří výrobci v oblibě skrývají tenký vodič pod silnou vrstvou izolace. Skutečný průřez si ověřte na obalu.
Kromě informace o skutečném průřezu vodiče hledejte na obalu také označení normy DIN 72 553 nebo ISO 6722.
Materiál a délka
Kabely se vyrábějí buď z hliníků, hliníku potaženého mědí nebo z čisté mědi. Čistě měděné kabely jsou kvalitnější a tolik se nelámou. Pro izolaci jsou pak nejlepší měkké materiály, jako je guma nebo silikon. Ty zabezpečí pohodlnou manipulaci i při nízkých teplotách, protože nemají tendenci tuhnout a držet tvar, ve kterém byly uskladněny. Obě svorky by pak měly být izolované plastem.
Startovací kabely se vyrábí v nejrůznějších délkách, kratší kolem 2,5 m až do délky nad 7 m. Ty se hodí pro situace, kdy nemůžete přijet k vybitému vozu dostatečně blízko. Některá auta mají navíc akumulátor umístěný mimo kapotu a kabely je nutné táhnout přes celou šířku vozu.
Nepomůže roztlačit?
Pouze u starších automobilů bez katalyzátoru. U moderních vozů se jedná o nevhodný a nedoporučovaný způsob oživení. Do katalyzátoru by se tímto způsobem mohlo dostat nespálené palivo, které by mohlo po nastartování katalyzátor zničit. Dalším problémem může být i rozvodový řemen. Při roztlačení hrozí jeho poškození nebo posun ventilů a pístů.
Jak úspěšně nastartovat
Zapojení startovacích kabelů
- Auta o přibližně stejném výkonu motoru k sobě postavte tak, aby byly plusové a mínusové póly na dosah kabelů.
- Vypněte zapalování obou vozidel.
- Červený (kladný) kabel připojte k plusovému pólu vybitého vozu.
- Druhý konec připojte k plusovému pólu pomocného auta.
- K zápornému pólu pomocného vozu připojte druhý (černý, modrý) kabel.
- Druhý konec přichyťte ke kovové části motoru s vybitou baterií na dobře ukostřené místo, ideálně blízko startéru.
- Zkontrolujte, že se svorky kabelů nikde vzájemně nedotýkají.
U vybitého vozidla nikdy nepřipojujte záporný kabel přímo na baterii. V případě zkratu by mohlo dojít k přeskočení jiskry vedoucí až k výbuchu baterie.
Startování
- První startuje pomocné vozidlo.
- Po krátké chvíli zkuste nastartovat auto s vybitou baterií.
- Startujte max. 10 vteřin v kuse.
- Pokud auto nechytne, před dalším pokusem vyčkejte, dokud nevychladnou kabely a svorky.
Sundání kabelů
- Kabely sundávejte přesně v opačném pořadí, než jste je připojovali.
- První sundejte záporný kabel z motoru původně vybitého vozu.
- Poté odpojte záporný kabel z baterie pomocného auta.
- Kladný kabel odejměte z baterie pomocného automobilu.
- Nakonec odpojte i druhý konec z baterie vybitého vozu.
Baterii poté nechte nějakou dobu běžet a ideálně vyjeďte na delší trasu bez zastávek s vypnutím motoru. Alternátor tak bude mít příležitost vaší baterii dostatečně dobít.
Pro více informací navštivte naše rádce Jak vybrat nabíječku a startovací box a Jak vybrat autobaterii.